Değiştirici İşaretlerin Yaylı Çalgılara Etkisi
Notaların
ilişkilerini değişime uğratan iki farklı işaret bulunmaktadır. Bunlardan biri
diyez, diğeri ise bemol işaretleridir.
Diyez (#)İşareti
Diyez işareti
yanına geldiği notayı yarım ses inceltmektedir. Bir önceki notadan yarım ses
uzaklaştırırken sonraki notaya yarım ses yaklaştırır.
Bemol (B) İşareti
Yanına
geldiği notayı yarım ses kalınlaştır maktadır. Bir önceki notaya yarım ses
yaklaştırırken sonraki notaya yarım ses uzaklaştırır.
Notaların
doğal hallerindeki aralıkları ise şu şekildedir;
·
Do-Re: Tam aralık
·
Re-Mi: Tam aralık
·
Mi-Fa: Yarım aralık
·
Fa-Sol: Tam aralık
·
Sol-La: Tam aralık
·
La-Si: Tam aralık
·
Si-Do: Yarım aralık
Yaylı
çalgılarda tam aralıklı notalar seslendirilirken parmaklar birbirinden ayrı basılırken
yarım aralıklı notalarda parmaklar birbirine bitişik basılır. Örneğin; Keman
için re ve la tellerinde 1 ve 2, parmaklara denk gelen mi-fa ve si-do notaları
doğal durumlarında birbirine bitişik basılmaktadır.
Diğer tüm
yaylı çalgılarda da mi-fa/si-do notalarına denk gelen parmaklar bitişik
basılarak çalınmaktadır. Değiştirici işaretler ise doğal durumda yerleştirilen
parmak pozisyonlarını değişikliğe uğratabilir.
Örneğin;
Kemanda la teli üzerinde 1 ve 2. Parmaklar doğal durumlarında bitişik basılırken,
do notası diyez (#) işareti aldığında 1. Parmaktan ayrılı ve 2. Parmağa bitişik
çalınır. Diğer tüm yaylı çalgılarda da fa ve do notalarının diyez (#) işareti
alması bir önceki parmaklardan ayrılıp kendilerinden sonra gelen notalara
birleşmelerini sağlamaktadır.
Bemol işareti
ise yaylı çalgılarda parmağın doğal durumda basıldığı yerden daha geride
basılarak çalınması ile kullanılır.
Örneğin;
Kemanda re teli üzerinde 1 ve 2. Parmak notaları doğal durumlarında bitişik
basılırken, 1. Parmak mi notası bemol işaret aldığında parmak geri kayar ve tuşenin hemen dibine basılarak
seslendirilir.
Yorumlar
Yorum Gönder